Act normativ: OMFP 2861/2009 pentru aprobarea normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
Au obligatia sa efectueze inventarierea persoanele juridice prevazute la art 1 din Legea contabilitatii, persoanele care obtin venituri din activitati independente si au obligatia organizarii evidentei contabile in partida simpla.
Raspunderea pentru buna organizare a inventarierii revine administratorului entitatii respective sau ordonatorului de credite.
Inventarierea activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se efectueaza cu scopul stabilirii situatiei reale a elementelor respective, se poate efectua cantitativ valoric sau nu mai valoric, dupa caz.
Inventarierea se efectueaza cel putin o data pe an, de regula inaintea inchiderii exercitiului financiar, iar rezultatele trebuie sa se reflecte in situatiile financiare anuale.
Inventarierea se mai poate efectua si in urmatoarele situatii:
-ca urmare a reorganizarii gestiunilor
-in cazul calamnitatilor naturale sau alte cazuri de forta majora
-ori de cate ori administratorul are cunostiinta ca ar putea exista minusuri sau plusuri in gestiuni
-in cazul lichidarii/reorganizarii unei entitati.
Toate elementele de natura activelor trebuie sa fie date in gestiune sau in folosinta salariatilor sau administratorului unitatii.
In situatia in care anumite entitati au stabilit exercitiul financiar diferit de anul calendaristic, inventarierea se va efectua astfel incat rezultatele sa fie cuprinse in situatiile financiare.
Inventarierea se efectueaza de catre o comisie de inventariere numita prin decizie scrisa de catre administrator sau ordonatorul de credite..
Este obligatoriu ca in decizie sa se specifice numele membrilor comisiei, al presedintelui comisiei, perioada inventarierii, gestiunea inventariata, metoda de inventariere.
Intr-o unitate mare pot fi numite mai multe comisii-fiecare pentru alta gestiune.
La entitatile cu numar de salariati mic,inventarierea poate fi efectuata de o singura persoana.
Din comisia de inventariere nu pot face parte gestionarii gestiunilor inventariate, contabilii care tin evidentele contabile ale gestiunilor respective, auditorii interni sau statutari.
Administratorul poate stabili totusi, prin proceduri interne, sa participe si contabilii care tin evidentele gestiunii la inventariere, dar nu pot face parte din comisie.
Inainte de inceperea inventarierii gestionarii trebuie sa da o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte: daca gestioneaza bunuri si in alte spatii de depozitare, daca au in gestiune si bunuri apartinand tertilor cu sau fara documente, daca au cunostiinta de existenta unor plusuri sau minusuri in gestiune, daca au bunuri nereceptionate sau bunuri nelivrate pentru care s-au intocmit documentele de livrare, daca au documente care nu au fost operate sau predate la contabilitate.
Se va mentiona numarul si data ultimului document de intrare/iesire din gestiune.
Voi veni cu completari intr-un articol viitor.
Am scris deja cel de-al doilea articol despre inventariere,in completarea acestuia
Inventarierea-partea a II-a
</head>
<body>
<h1>http://fin8conta.blogspot.com<h1>
<h2>Inventarierea<h2/>