10/22/2022

Implementarea schemei de minimis pentru programul TIMM 2022

Ordinul 1.704/17.oct.2022 al Min. antreprenoriatului si turismului pentru aprobarea procedurii de implementare a schemei de ajutor de minimis prevăzută în cadrul Programului pentru organizarea Târgului întreprinderilor Mici și Mijlocii - TIMM 2022 a fost publicat in Monitorul Oficial nr 1012/18 oct 2022.

Aveti aici Procedura publicata in anexa la Ordinul 1704 publicata  in Monit Of. 1012 bis din 18 oct 2022

1. Obiectivul Programului

1.1. Programul pentru organizarea Târgului Întreprinderilor Mici și Mijlocii, denumit în continuare Programul, este un program multianual de încurajare și de stimulare a înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, implementat de către Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT), prin Direcția Generală Antreprenoriat și Programe de Finanțare și Agențiile pentru IMM, Atragere de Investiții și Promovarea Exportului (AIMMAIPE), în conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1327/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Antreprenoriatului și Turismului, cu modificările și completările ulterioare.

1.2. Prin prezenta procedură se instituie o schemă de ajutor de minimis. Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul Programului se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevăzute de Regulamentul CE nr. 1407/2013 privind aplicarea art. 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L352/24.12.2013, cu modificările și completările ulterioare.

1.3. Obiectivul Programului îl constituie organizarea Târgului pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii - TIMM 2022, în vederea promovării spiritului antreprenorial, stimularea dezvoltării afacerilor și ocupării forței de muncă în domeniul IMM, facilitarea contactelor dintre potențialii întreprinzători/întreprinderi mici și mijlocii (IMM) și agenții economici/instituțiile publice sau private care oferă servicii pentru sectorul IMM, în scopul creșterii numărului întreprinzătorilor de succes și îmbunătățirii performanțelor economice și tehnice ale IMM, stimularea și susținerea IMM inovative, promovarea produselor și serviciilor, stimularea și susținerea internaționalizării IMM.

1.4. Prezenta schemă nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 1.407/2013 privind aplicarea art.107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis,cu modificările și completările ulterioare.

1.5. Programul urmărește, prin organizarea TIMM - 2022, susținerea brandurilor deținute de întreprinderile mici și mijlocii prin:

a) câștigarea de piețe externe noi pentru produsele și serviciile românești;

b) stimularea cererii interne de servicii și produse, ce fac obiectul brandurilor românești;

c) creșterea vizibilității pe piața internă și externă a brandurilor românești;

d) dezvoltarea contactelor de afaceri și stabilirea unor legături parteneriale;

1.6. În cadrul Programului, înțelesurile unor termeni sunt următoarele:

(1) întreprindere unică - include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:

a) o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;

b) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;

c) o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;

d) o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.

Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, relațiile prevăzute la lit. a)-d) sunt considerate întreprinderi unice;

(2) ajutor de minimis - reprezintă ajutoarele acordate unei întreprinderi unice care desfășoară o activitate economică și care nu depășesc valoarea de 200.000 euro într-o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi, respectiv 100.000 euro în cazul întreprinderilor ce activează în sectorul transportului rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost.

(3) activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piață;

(4) furnizorul de ajutor de minimis - Ministerul Antreprenoriatului și Turismului prin Agenția pentru IMM, Atragere de Investiții și Promovare a Exportului Ploiești;

(5) administratorul schemei - Agenția pentru IMM, Atragere de Investiții și Promovare a Exportului Ploiești;

(6) data acordării ajutorului de stat -data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului, în conformitate cu regimul juridic național aplicabil, indiferent de data la care ajutorul se plătește întreprinderii respective.

2. Descrierea Programului

2.1. Programul constă în organizarea Târgului național TIMM 2022 pe o durată cuprinsă între minimul 3 zile și maximum 5 zile.

2.2. Perioada de desfășurare a târgului, precum și locația vor fi afișate pe site-ul instituției cu cel puțin 5 zile înainte de desfășurarea evenimentului.

2.3. În cadrul târgului național beneficiarii eligibili vor putea prezenta produsele proprii și vor putea desfășura activități economice în condițiile legislației în vigoare;

2.4.

(1) Acțiunile desfășurate în cadrul Programului sunt:

organizarea unui târg național al Brandurilor naționale sub forma unei expoziții cu vânzare;

● organizarea de seminarii, mese rotunde, ateliere de lucru și prezentări în scopul promovării produselor și serviciilor realizate de către participanți, câștigării de piețe externe noi pentru acest tip de produse și servicii, creșterii numărului întreprinzătorilor de succes și al îmbunătățirii competențelor antreprenoriale, obținerii vizibilității pe piață a acestor branduri naționale, organizare de întâlniri de lucru pentru dezvoltarea programelor pentru IMM;

● activități de promovare a evenimentului, atât înainte de desfășurare, în vederea asigurării unei prezențe consistente a publicului și aplicanților țintă, cât și post-eveniment, în vederea publicității târgului național.

(2) Târgul național pentru IMM 2022 va fi organizat de Agenția pentru IMM, Atragere de Investiții și Promovarea Exportului Ploiești denumită în continuare AIMMAIPE Ploiești. Acțiunile legate de organizarea și desfășurarea Programului se realizează de AIMMAIPE Ploiești, direct și/sau prin externalizare în condițiile legii, pe bază de contracte/acorduri de parteneriat încheiate cu persoane fizice și juridice de drept public sau privat, selectați, în condițiile legii.

(3) În vederea desfășurării evenimentului, AIMMAIPE Ploiești în calitate de organizator, va coopera cu instituțiile publice și/sau organizațiile reprezentative ale întreprinderilor mici și mijlocii la nivel național și european.

2.5. Din bugetul alocat desfășurării activităților specifice Programului se pot suporta următoarele: realizare și mentenanță aplicație electronică de înscriere și gestiune program, publicitate tv și radio, editare de broșuri, editare de materiale de promovare și prezentare, editare/multiplicare de materiale pentru conferințe, seminare, mese rotunde, workshopuri și prezentări, închiriere spații, utilități, amenajare standuri și spații de conferințe, achiziție sau închiriere mijloace fixe și/sau obiecte de inventar necesare desfășurării evenimentului, transmitere de invitații, onorarii traineri, cheltuieli de protocol, cheltuieli aferente deplasării și cazării participanților, cheltuieli pentru promovare în mediul on line și social media, realizare content, realizare site eveniment, realizare identitate vizuală eveniment, realizare/promovare spot video eveniment, realizare grafică, închiriere corturi/pavilioane pentru evenimente în aer liber, promovare indoor/outdoor, organizarea de spectacole artistice în incinta și pe perioada târgului, achiziții de servicii necesare organizări evenimentului și alte cheltuieli necesare organizării manifestărilor din cadrul evenimentului.

2.6. Târgul Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii va fi organizat de către AIMMAIPE Ploiești prin intermediul Unității de Implementare a Proiectului, a cărei componență și atribuții vor fi stabilite prin decizia Directorului Executiv al AIMMAIPE. Acțiunile legate de organizarea și desfășurarea Programului se realizează de către AIMMAIPE Ploiești direct și/sau pe bază de contracte/acorduri de parteneriat încheiate cu persoane fizice și juridice de drept public sau privat, selectați în condițiile legii.

3. Bugetul, numărul de beneficiari și durata Programului

3.1.

(1) Schema este valabilă până la 31 decembrie 2027, plățile în cadrul schemei de minimis vor fi efectuate până la 31 decembrie 2028.

(2) Având în vedere că prevederile în vigoare ale Regulamentului (UE) nr. 1407/2013 sunt valabile până la data de 31 decembrie 2023, Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, în calitatea sa de furnizor al schemei de ajutor de minimis, se obligă să actualizeze prezenta schemă conform reglementărilor europene privind ajutorul de minimis în vigoare după data de 31 decembrie 2023 și să solicite în prealabil avizul Consiliului Concurenței asupra respectivelor modificări. Toate ajutoarele de minimis acordate beneficiarilor de proiecte, în baza prezentei scheme de minimis, vor respecta condițiile stabilite de reglementările europene privind ajutorul de minimis aplicabile la acel moment.

3.2. Bugetul estimat pentru perioada 2022-2027 este de 6.000 mii lei, iar bugetul alocat schemei de minimis pentru anul bugetar 2022, aprobat prin Legea nr. 317/2021 de aprobare a bugetului de stat pe anul 2022 este de 1.000 mii lei.

3.3. Prin implementarea Programului în perioada 2022-2027 se estimează acordarea de ajutor de minimis unui număr de 900 de beneficiari, din care maxim 150 de beneficiari în anul 2022.

4. Tipurile de ajutor financiar de minimis

4.1. Se asigură participarea gratuită la târg pentru aplicanții selectați în urma înscrierii electronice în cadrul program.

4.2. Pentru anul 2022 se va acorda fiecărui participant, o suma forfetară, în valoare de 1500 ron/ beneficiar, condiționată de prezența zilnică la TIMM 2022 pe întreaga perioadă de desfășurare a evenimentului și de respectarea procedurii de implementare a programului.

4.3. Beneficiarii de ajutor de minimis în cadrul Programului

Pot beneficia de prevederile programului operatorii economici: întreprinderi mici și mijlocii definite conform prevederilor Legii nr.346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare care îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:

a) sunt organizate în baza Legii nr.31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare sau în baza Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri cu modificările și completările ulterioare și îndeplinesc condițiile de încadrare în categoria întreprinderilor mici și mijlocii, potrivit dispozițiilor Legii nr. 346/2004, cu modificările și completările ulterioare;

b) au capital social integral privat;

c) realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau dețin active totale, care nu depășesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei situații financiare aprobate;

d) au un număr mediu anual de salariați mai mic de 250 în anul fiscal anterior;

e) au completat formularul de înscriere (Anexa 1) în cadrul Programului, iar în urma verificării au fost selectați să participe la eveniment;

f) nu au fost subiectul unei decizii/ ordin de recuperare a unui ajutor de stat/ de minimis a Comisiei Europene/ al unui alt furnizor de ajutor, sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța a fost integral recuperată, inclusiv dobânda de recuperare aferentă.

g) (1) nu au depășit plafonul de minimis de 200.000,00 Euro pe durata a trei exerciții financiare pentru o întreprindere unică, așa cum este acesta definită de Regulamentul UE nr. 1407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis și 100.000 Euro pe durata a trei exerciții financiare pentru beneficiarii care desfășoară activități de transport de mărfuri în contul terților sau contra cost. Plafoanele se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul este acordat din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri comunitare.

4.4. În cadrul Programului nu sunt eligibile:

a) activități de pescuit și acvacultură, acoperite de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului*1;

*1 Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură.

b) activități legate de producția primară a produselor agricole, așa cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană, cu excepția produselor obținute din pescuit și acvacultură prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;

c) activități de prelucrare și comercializare a produselor agricole, așa cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană, în următoarele cazuri:

(i) când valoarea ajutorului este stabilită pe baza prețului sau a cantității produselor de acest tip achiziționate de la producătorii primari sau introduse pe piață de operatorii economici respectivi;

(ii) când ajutorul este condiționat de a fi parțial sau integral transferat producătorilor primari (fermieri).

(iii) Prin prelucrarea produselor agricole se înțelege orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare.

d) Prin comercializarea produselor agricole se înțelege deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;

e) activități legate de export, și anume ajutoarele legate direct de cantitățile exportate, de înființarea și funcționarea unei rețele de distribuție sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;

f) ajutoarele condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;

g) operatorii economici care activează în sectorul carbonifer, așa cum este definit în Regulamentul (CE) nr. 1.407/2002 al Consiliului din 23 iulie 2002 privind ajutorul de stat pentru industria cărbunelui;

h) ajutoarele pentru achiziționarea vehiculelor de transport rutier de marfa acordate operatorilor economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfa în contul terților sau contra cost.

i) producție sau comercializare de armament, muniții, explozibili, tutun, alcool, substanțe aflate sub control național, plante, substanțe și preparate stupefiante și psihotrope;

j) producție sau comercializare de produse energetice definite potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, activități de leasing;

În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în unul dintre sectoarele exceptate enumerate mai sus, cât și în unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate incluse în domeniul de aplicare al prezentei scheme, prevederile acesteia se aplică ajutoarelor acordate pentru sectoarele neexceptate.

Pentru a beneficia de prevederile schemei, întreprinderea în cauză trebuie să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă.

5. Modalitatea de derulare a programului

MAT, prin intermediul AIMMAIPE Ploiești administrează, gestionează și derulează programele de încurajare și stimulare a înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, finanțate de la bugetul de stat, la nivel național și la nivel local și asigură managementul financiar și/sau tehnic al fondurilor alocate de la bugetul de stat, conform Legii nr. 346/2004, cu modificările și completările ulterioare, care transpune în legislația națională Recomandarea (CE) nr. 361 din 6 mai 2003.

6.1. Înscrierea în Program și solicitarea acordului de principiu pentru participarea la Târgul național IMM 2022 se face prin completarea în aplicația electronică a formularului de înscriere (anexa nr. 1) și încărcarea documentelor specificate în anexa 1.

6.2. Data de la care este activă completarea formularului de înscriere se comunică pe site-ul instituției cu cel puțin (cinci) 5 zile înainte de data începerii procesului de înregistrare propriu-zis.

6.3. În vederea obținerii acordului de principiu pentru participarea la Târgul național IMM 2022, operatorul economic va completa și va transmite formularul de înscriere în Program (anexa nr. 1) începând cu ora 10,00 a primei zile de înscriere până la ora 20,00 a ultimei zile de înscriere, cu posibilitatea de prelungire până la epuizarea locurilor aferente târgului. Admiterea în Program se va face conform anexei 1, în limita maximă de 150 de locuri existente.

6.4. Formularul de înscriere, corect și integral completat, va putea fi transmis în aplicația electronică.

Actele care se vor atașa la înscriere sunt următoarele:

a) Formular pentru înscriere la Târgul național IMM 2022 (anexa nr. 1);

b) declarația pe propria răspundere privind ajutoarele de stat și ajutoarele de minimis primite;

c) declarația pe propria răspundere privind încadrarea în categoria întreprinderilor mici și mijlocii pentru anul fiscal 2021 și anul 2020 (cuprinzând cifra de afaceri anuală netă, valoarea activelor totale și numărul mediu anual de salariați, stabilite conform prevederilor Legii nr. 346/2004, cu modificările și completările ulterioare, și calculate potrivit anexei 4;

d) Pentru obținerea punctajului conform Anexei 1, documentul care atestă deținerea unui brand național înregistrat la OSIM (deține în proprietate și înregistrat la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci un brand sau o marcă înregistrată pentru un produs/ serviciu național.), respectiv declarația pe propria răspundere, sub sancțiunea interzicerii accesului la eveniment, că va asigura prin mijloace proprii promovarea brandului național pe toată perioada de desfășurare a TIMM-2022;

e) împuternicirea semnată de reprezentantul legal al solicitantului, în cazul în care o altă persoană decât acesta semnează documentația la Târgul național IMM 2022 (anexa nr. 2);

f) declarație pe propria răspundere a reprezentantul legal al solicitantului că nu a făcut obiectul unei decizii a Comisiei Europene/Consiliului Concurenței sau a altui furnizor de ajutor de stat/de minimis de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța a fost integral recuperată.

6.5. După încheierea perioadei de înscriere, MAT și AIMMAIPE Ploiești vor face public pe siteul instituției, lista cu solicitanții înscriși în Program, atât în limita locurilor disponibile cât și în lista de așteptare.

7. Verificarea și selecția beneficiarilor

7.1. Verificarea și selecția aplicanților se vor face de către unitatea de implementare programe denumită în continuare UIP, din cadrul AIMMAIPE Ploiești.

7.2. În vederea administrării corespunzătoare a Programului, în cadrul AIMMAIPE Ploiești se constituie: UIP, ale cărei număr de persoane, atribuții și responsabilități vor fi stabilite prin decizia directorului executiv al AIMMAIPE Ploiești.

7.3. UIP din cadrul AIMMAIPE Ploiești va verifica, în termen de 5 zile lucrătoare de la afișarea pe site a listei cu solicitanții înscriși în Program, documentația încărcată online. Se pot solicita clarificări sau completări ale documentelor încărcate în aplicație, cu termen de răspuns 2 zile. După finalizarea verificării, UIP din cadrul AIMMAIPE Ploiești va transmite aplicanților prin intermediul aplicației sau poștei electronice scrisoare de respingere în cazul în care se constată că:

– documentația încărcată este incorectă;

– solicitanții au declarat în formularul de înscriere informații care nu sunt corecte/reale;

– solicitanții nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate prevăzute în prezenta procedură;

– activitatea solicitantului sau produsele/serviciile pe care le comercializează/produce nu face/fac obiectul prezentului program conform prezentei proceduri de implementare.

Pentru solicitanții acceptați de principiu de către UIP, AIMMAIPE Ploiești va transmite prin intermediul aplicației sau poștei electronice scrisoarea de înștiințare privind acceptarea participării la Târgul național IMM 2022, în limita locurilor disponibile / în afara locurilor disponibile, după caz.

7.4. MAT va publica pe site-ul instituției lista cu aplicanții admiși și respinși pentru participare la târgul național.

8. Primirea și soluționarea contestațiilor

8.1. În conformitate cu dispozițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, în situația în care solicitantul se consideră vătămat într-un drept al său sau într-un interes legitim în urma comunicării UIP, acesta are dreptul de a urma procedura prevăzută în aceste situații.

8.2. Astfel, solicitantul se poate adresa AIMMAIPE Ploiești, formulând o contestație, în termen de maxim 3 zile calendaristice de la data primirii scrisorii de respingere.

8.3. Contestația se formulează în scris prin aplicație sau prin intermediul adresei de e-mail și va cuprinde:

– datele operatorului economic;

– obiectul contestației;

– motivele de fapt și de drept pe care se întemeiază contestația;

– dovezile pe care se întemeiază;

– semnătura reprezentantului legal al operatorului economic sau a împuternicitului acestuia.

8.4. Termenul de soluționare este de 3 zile lucrătoare de la data primirii contestației.

8.5. Comunicarea soluționării contestației se va face prin intermediul aplicației electronice sau pe adresa de e-mail.

8.6. Pentru soluționarea contestațiilor se va constitui în cadrul AIMMAIPE Ploiești o comisie de soluționare a contestațiilor formată din membrii care nu au participat la evaluarea dosarului.

8.7. Numărul de persoane, atribuțiile și responsabilitățile comisiei de soluționare a contestațiilor vor fi stabilite prin decizia directorului executiv al AIMMAIPE Ploiești.

9. Alocarea sumei forfetare

9.1. Participanții vor depune în aplicația electronică cererea-tip de decontare (anexa nr.6) pentru acordarea sumei forfetare de 1500 lei, în maximum 10 zile lucrătoare de la închiderea târgului. Prin participanți se înțeleg beneficiarii care au fost prezenți pe toată perioada evenimentului.

9.2. Acordarea sumei forfetare se va face pe baza validării participării solicitantului conform Tabelului de prezenta și a Procesului verbal de participare.

9.3. Virarea efectivă a sumei care constituie AFN se va face de către UIP, pe baza deciziei Directorului Executiv al AIMMAIPE Ploiești, exprimată prin ordonanțare individuală, în contul ce cuprinde cifrele 50.70, deschis la unitatea Trezoreria Statului în a cărei rază teritorială își au sediul sau la care sunt luați în evidență fiscală, în condițiile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.146/2002 republicată, cu modificările și completările ulterioare;

9.4. Nerespectarea oricărei prevederi stipulate de prezenta procedură de către beneficiari duce la neacordarea alocației financiare nerambursabile sub formă de sumă forfetară.

9.5.

(1) Recuperarea ajutorului de minimis acordat, în caz de nerespectare a prezentei proceduri, se va efectua conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.

(2) Valoarea ajutorului de minimis recuperat se completează și cu valoarea dobânzii aferente, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării integrale a acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 140 din 30.04.2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 248 din 24.09.2015.

9.6. Schema de ajutor de minimis va fi publicată pe site-ul MAT, iar în termen de 15 zile de la data adoptării se transmite spre informare Consiliului Concurenței, în conformitate cu art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.

9.7. Raportarea și monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme de minimis se fac în conformitate cu legislația comunitară și cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007.

9.8. MAT, prin AIMMAIPE, va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica pe baza declarației pe propria răspundere a operatorului economic că este respectată regula cumulului la nivelul întreprinderii unice, precum și faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse comunitare, nu depășește la nivelul întreprinderii unice pragul de 200.000 euro, echivalentul în lei, respectiv 100.000 euro pentru întreprinderile ce își desfășoară activitatea în domeniul transportului de mărfuri în contul terților sau contra cost.

9.9. Furnizorul de ajutor de minimis, respectiv MAT- AIMMAIPE, păstrează evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de stat/ajutorului de minimis.

9.10. Operatorii economici beneficiari de ajutor în cadrul Programului vor ține o evidență specifică a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis și a altor ajutoare de stat. Aceștia sunt obligați să arhiveze evidența specifică și să o păstreze pe o perioadă de 10 ani.

9.11. Pe baza unei cereri scrise, MAT va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de minimis.

9.12. Furnizorul are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate aflate în derulare și de a dispune măsurile ce se impun în cazul încălcării condițiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislația națională sau europeană aplicabilă la momentul respectiv.

9.13. Furnizorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel național.

9.14. În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de furnizor, Consiliul Concurenței poate să solicite date și informații suplimentare și, după caz, să facă verificări la fața locului.

9.15. În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoare ajutorului de minimis, acesta va transmite valori estimative.

9.16. Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la 31 martie a anului următor anului de raportare.

9.17. Furnizorul va informa Consiliul Concurenței cu privire la orice modificare adusă măsurilor de sprijin, în termen de 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.

9.18. Furnizorul are obligația, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, de a încărca măsura de ajutor de minimis în Registrul electronic al ajutoarelor de stat (RegAs), în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la intrarea ei în vigoare.

9.19. Administratorul schemei de ajutor de minimis are obligația de a încărca în RegAs contractele de finanțare și contractele de subvenție, ajutoarele de minimis plătite, eventualele obligații de rambursare și rambursări efective aferente acestora etc. în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau efectuării plăților, după caz.

10. Reguli privind cumulul ajutoarele de minimis

a.) Ajutorul de minimis se consideră acordat în momentul în care dreptul legal de a beneficia de acesta este conferit întreprinderii, în temeiul legislației naționale aplicabile, indiferent de data la care ajutorul de minimis este plătit.

b.) Ajutorul se acordă întreprinderilor în limita sumei reprezentată de pragul de minimis, astfel:

(i) valoarea brută*1 totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice nu poate depăși echivalentul în lei*2 a 200.000 de euro, pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naționale sau comunitare.

*1 plafoanele ajutorului de minimis sunt exprimate în numerar, ca valoare brută, adică înainte de orice deducere de impozite și taxe.

*2 la data semnării contractului de finanțare

(ii) pentru agenții economici care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost valoarea brută totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice nu poate depăși echivalentul în lei a 100.000 de euro, pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naționale sau comunitare.

c.) În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de trei ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depășește pragul de 200.000 de euro (100.000 de euro pentru întreprinderile care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost), echivalent în lei, solicitantul poate alege între reducerea valorii ajutorului solicitat astfel încât să se încadreze în plafon, sau rambursarea totală sau parțială a ajutorului anterior obținut, pentru a fi respectat plafonul de minimis .

d.) În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.

e.) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.

f.) Ajutorul de minimis acordat prin prezenta măsură poate fi cumulat cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012*3 al Comisiei, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv.

*3 Regulamentul(UE) nr 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general (art 2 alin 2 - "Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi care prestează servicii de interes economic general nu depășește 500 000 EUR pentru o perioadă de trei ani fiscali").

g.) Ajutoarele de minimis pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului de 200.000 euro (100.000 Euro pentru întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost) echivalent în lei.

h.) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat în sensul art. 107 (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, acordate pentru aceleași costuri eligibile (legate de același proiect de investiții) sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz de un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană. Ajutoarele de minimis care nu se acordă sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.

10. Confidențialitate

10.1. Documentele depuse de către solicitanți în cadrul Programului sunt confidențiale, membrii UIP având obligația de a nu dezvălui informații menționate în acestea către terțe persoane, cu excepția cazului în care informațiile sunt furnizate organelor abilitate ale statului în exercitarea atribuțiilor ce le revin.

10.2. MAT și AIMMAIPE sunt autorizate să publice, în orice formă și mediu, incluzând internetul, informațiile referitoare la numele beneficiarului, valoarea AFN acordat sub forma forfetară și așezarea geografică (localitatea și județul).

----------------------------------------------------------

 Formularele necesare le gasiti in anexele la aceasta procedura  publicate in Monit Oficial, nu le mai redeau aici.