MIN. ANTREPRENORIATULUI ȘI TURISMULUI a emis Ordinul 1.759 in data de 26 oct.2022 care a fost publicat in M. OF. 1080 / 9 nov 2022.
Ordinul mai sus mentionat aproba Schema de ajutor de minimis privind susținerea operatorilor din turism pentru dezvoltarea activității de incoming
------------------------------------------------------------------
SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS privind susținerea operatorilor din turism pentru dezvoltarea activității de incoming este publicata in anexa la ORD. 1759.
Iata ce cuprinde:
Art. 1 Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis denumită „Susținerea operatorilor din turism pentru dezvoltarea turismului de incoming în România“ (schema).
Art 2 Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.
Art. 3 (1) Prezenta schemă de ajutor de minimis nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.
(2) Prezenta schemă se aplică pe întreg teritoriul României.
Capitolul II Baza legală
Art. 4 Baza legală în temeiul căreia se instituie prezenta schemă o constituie următoarele:
a) pct. II lit. m) din anexa la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2002 privind aprobarea Sistemului de susținere și promovare a exportului cu finanțare de la bugetul de stat, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
b) art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare;
c) Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.
Capitolul III Scopul și obiectivul schemei de minimis
Articolul 5
(1) Obiectivul prezentei scheme este de a promova România ca destinație turistică internațională și de a ajuta întreprinderile aflate în dificultate prin creșterea numărului de turiști străini ce ne vizitează țara;
(2) Scopul prezentei scheme este de a susține întreprinderile din turism, prin acordarea de ajutoare de minimis pentru acoperirea parțială a cheltuielilor efectuate cu organizarea de pachete de servicii turistice pentru turiștii străini.
Capitolul IV Necesitatea implementării schemei
Articolul 6
Implementarea schemei este necesară în vederea susținerii acțiunilor întreprinderilor din turism pentru creșterea și dezvoltarea turismului de incoming în România.
Capitolul V Definiții
Articolul 7
(1) În scopul prezentei scheme se aplică următoarele definiții:
a) furnizor de ajutor de minimis - Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, denumit în continuare MAT;
b) administrator al schemei de ajutor de minimis - Ministerul Antreprenoriatului și Turismului;
c) întreprindere - orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul juridic, de modul de finanțare sau de existența unui scop lucrativ al acesteia (agenția de turism organizatoare, licențiată conform prevederilor legale în vigoare);
d) activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, prestarea de servicii și execuția de lucrări pe o piață;
e) ajutor de stat - orice măsură de sprijin care îndeplinește toate criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene;
f) data acordării ajutorului - data la care se semnează Decizia privind acceptarea la decontare [prevăzută la art. 13 alin. (4)] de către furnizor și beneficiarii finali;
g) turismul - ramură a economiei naționale, cu funcții complexe, ce reunește un ansamblu de bunuri și servicii oferite spre consum persoanelor care călătoresc în afara mediului lor obișnuit pe o perioadă mai mică de un an și al căror motiv principal este altul decât exercitarea unei activități remunerate în interiorul locului vizitat;
h) turismul de incoming - ramură a turismului național care se ocupă de aducerea turiștilor străini în țară prin organizarea și vânzarea de pachete turistice în România pentru turiștii străini;
i) domeniu de activitate - activitatea desfășurată de beneficiar, corespunzător clasificației activităților din economia națională (codului CAEN); relevantă pentru scopurile schemei este activitatea pentru care se acordă finanțarea;
j) întreprindere unică - toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:
(i) o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;
(ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
(iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
(iv) o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.
(2) Întreprinderile care întrețin cu una sau mai multe întreprinderi relațiile la care se face referire la alin. (1) lit. j) pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice.
Capitolul VI Domeniul de aplicare
Articolul 8 Prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate întreprinderilor organizatoare de activități de incoming, licențiate conform Hotărârii Guvernului nr. 1.267/2010 privind eliberarea certificatelor de clasificare, a licențelor și brevetelor de turism, cu modificările și completările ulterioare.
Capitolul VII Beneficiari ai ajutorului de minimis
Articolul 9 Pot beneficia de măsurile de ajutor de minimis prevăzute în prezenta schemă întreprinderile care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiții de eligibilitate:
a) sunt înregistrate conform Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
b) sunt licențiate ca agenție de turism organizatoare;
c) au capital social integral privat;
d) persoanele care au calitatea de asociați/acționari sau administratori în mai multe societăți nu pot aplica în cadrul prezentei scheme decât cu o singură societate (declarație pe propria răspundere);
e) sunt înregistrate la oficiul registrului comerțului, au sediul social/punct de lucru și își desfășoară activitatea pe teritoriul României;
f) nu au datorii la bugetul general consolidat, nici pentru sediul social, nici pentru toate punctele de lucru, la momentul verificării administrative și de eligibilitate; solicitanții care au datorii eșalonate nu sunt eligibili pentru a accesa schema (declarație pe propria răspundere);
g) nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității (declarație pe propria răspundere);
h) nu au fost subiectul unei decizii emise de către Comisia Europeană, alt furnizor de ajutor de stat, Consiliul Concurenței sau instanță, de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată, cu penalități aferente (declarație pe propria răspundere);
i) au avut activitate de incoming în anul calendaristic anterior mai mare de 200 de turiști străini.
Articolul 10 Numărul maxim al întreprinderilor care beneficiază de sprijin prin prezenta schemă se estimează la 1.200 (agenții de turism organizatoare care pot derula turism de incoming).
Capitolul VIII Procedura de acordare a ajutoarelor de minimis
Articolul 11 (1) Ajutoarele acordate în cadrul prezentei scheme de minimis constau în sprijin financiar de la bugetul de stat, astfel:
a) 40 euro pentru fiecare turist străin care a achiziționat și plătit, anterior depunerii, printr-o agenție organizatoare de turism de incoming în România, direct sau printr-un partener extern, un sejur turistic sau circuit de cel puțin 4 nopți de cazare în România;
b) suplimentar, 2 euro pentru fiecare noapte petrecută în plus, peste cele 4 nopți prevăzute la lit. a), în cadrul aceluiași sejur sau circuit turistic.
(2) Întreprinderile beneficiare vor depune documentele prevăzute la alin. (4) după cum urmează:
a) pentru cei cu activitate în anul 2022, trimestrial după cum urmează: pentru trimestrul III, până la data de 1 noiembrie 2022, iar pentru trimestrul IV, până la data de 1 februarie 2023, după ce se va verifica activitatea de incoming prevăzută la art. 9 lit. i) pe care întreprinderea demonstrează că a avut-o în anul 2021;
b) pentru cei cu activitate în anul 2023, trimestrial după cum urmează: pentru trimestrul I, până la data de 1 mai 2023, iar pentru trimestrul II, până la data de 1 august 2023, pentru trimestrul III, până la data de 1 noiembrie 2023, pentru trimestrul IV, până la data de 1 februarie 2024, după ce se va verifica activitatea de incoming prevăzută la art. 9 lit. i) pe care întreprinderea demonstrează că a avut-o în anul 2022.
(3) În situațiile prevăzute la alin. (2) se vor lua în considerare doar turiștii ale căror sejururi sau circuite sunt finalizate în cursul fiecărui trimestru.
(4) Documentele necesare înscrierii în Programul de accesare a schemei, denumit în continuare Program, sunt:
a) cerere de înscriere (anexa nr. 1);
b) declarație pe propria răspundere (anexa nr. 2);
c) decont privind acordarea ajutorului de minimis (anexa nr. 3);
d) contractul cu partenerul extern din care să reiasă numărul de turiști străini (inclusiv traducerea lui asumată prin semnătură, nume și prenume în clar);
e) contractele cu turiștii străini, dacă sunt contractați în mod direct (inclusiv traducerea lor asumată prin semnătură, nume și prenume în clar);
f) voucherul eliberat de către agenție, semnat și ștampilat de către unitatea de cazare;
g) dovada prestării serviciilor de cazare de către cel care lea prestat efectiv (structura de cazare) și numărul exact de turiști (rooming list semnat și ștampilat de prestator).
(5) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) se vor deconta întreprinderilor beneficiare, pe baza documentelor justificative prevăzute la alin. (4), în termen de 30 de zile lucrătoare de la depunerea lor.
Articolul 12 (1) Înscrierea în Program, crearea profilului, userului, parolei și completarea electronică a documentelor se vor face prin intermediul unei aplicații informatice.
(2) Aplicanții au obligația de a urmări permanent contul creat la înscriere în aplicația informatică, adresa de e-mail folosită la înscriere, precum și informațiile referitoare la măsura de sprijin postate pe site-ul ministerului pe toată perioada de implementare (înscriere, verificare, clarificări, depunere documente decont, încărcare documente cheltuieli, efectuare plăți, monitorizare, raportare).
(3) Toată corespondența și transmiterea de anunțuri/ clarificări/notificări oficiale ce țin de implementarea schemei vor avea loc electronic prin intermediul aplicației informatice de înscriere și gestiune a schemei de ajutor, drept care aplicanții au obligația de a verifica permanent contul din aplicația informatică pentru a se asigura de respectarea termenelor procedurale de răspuns.
Articolul 13 (1) În scopul verificării solicitărilor și implementării Programului, în cadrul MAT se va constitui Unitatea de implementare a programului, denumită în continuare UIP, ale cărei număr de persoane, atribuții și responsabilități vor fi stabilite prin decizie a ordonatorului principal de credite.
(2) Verificarea veridicității informațiilor înscrise în etapa de înscriere, a completării tuturor câmpurilor și a declarațiilor asumate de aplicant se realizează de către UIP și conduce la admiterea cererii de decont sau la respingerea acesteia.
(3) Verificarea dosarului de decont se va face în ordinea numărului RUE, pe criteriul primul venit, primul servit, în baza documentației de decont și în limita bugetului aprobat.
(4) În cazul admiterii solicitării aferente dosarului de decont se va emite decizia privind acceptarea la decontare, care se transmite automat de către aplicație în contul aplicantului. Aplicanții au obligația de a urmări permanent contul din aplicație și informațiile referitoare la schemă postate pe site-ul ministerului pentru a se asigura de respectarea termenelor procedurale.
(5) În cazul în care acestea sunt necesare se pot solicita clarificări, aplicantului fiindu-i transmisă o solicitare de clarificare în contul din aplicația electronică. Răspunsurile la clarificări se încarcă în aplicație în 5 zile de la transmitere. Netransmiterea în termen a clarificărilor solicitate conduce la respingerea solicitării de decont.
(6) În cazul în care în urma analizei dosarului de decont se constată neconcordanțe cu prevederile procedurale sau legale sau faptul că informațiile declarate de solicitant în formularul online nu sunt complete/corecte/reale/coerente, solicitantul va primi o decizie privind respingerea la decontare (anexa nr. 5).
(7) În conformitate cu dispozițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, în situația în care solicitantul se consideră vătămat într-un drept al său sau într-un interes legitim, acesta poate transmite prin intermediul aplicației o contestație, în termen de 5 zile calendaristice de la data transmiterii actului administrativ pentru neîndeplinirea condițiilor din punct de vedere administrativ și al eligibilității, veridicității și conformității celor înscrise în formularul de înscriere online cu documentele justificative depuse.
(8) Contestația va cuprinde:
a) datele de identificare ale solicitantului;
b) obiectul contestației;
c) motivele de fapt și de drept pe care se întemeiază contestația;
d) dovezile pe care se întemeiază;
e) semnătura reprezentantului legal.
(9) Contestația se poate formula în orice etapă de implementare (verificare, depunere decont, certificare cheltuieli, efectuare plăți).
(10) Pentru soluționarea contestațiilor se va constitui o comisie de contestație din cadrul MAT, formată din membrii care nu au participat la procesul de verificare pentru care s-a depus contestație.
(11) Termenul de soluționare este de 7 zile lucrătoare de la data primirii contestației. Comunicarea soluționării contestației se va face prin intermediul aplicației informatice.
(12) Pentru aplicanții acceptați în urma verificărilor administrative și de eligibilitate în limita bugetului alocat măsurii, aplicația informatică va genera o decizie privind acceptarea la decontare (anexa nr. 4) care se va regăsi în contul din aplicația electronică.
(13) Aplicanții vor accesa aplicația și vor semna cu semnătură electronică (creată în aplicație) decizia privind acceptarea la decontare în maximum 2 zile de la data primirii acesteia.
(14) MAT va transfera în contul de trezorerie sumele acceptate la plată în termen de 30 de zile.
Articolul 14(1) Unitatea de implementare a programului va verifica eligibilitatea întreprinderilor, inclusiv din punctul de vedere al reglementărilor de ajutor de stat, va verifica respectarea regulii de cumul (inclusiv în baza declarației pe propria răspundere din anexa nr. 2).
(2) Unitatea de implementare a programului va respecta principiile nediscriminării, tratamentului egal, transparenței, proporționalității și eficienței utilizării fondurilor.
Capitolul IX Regula cumulului ajutoarelor de minimis
Articolul 15 (1) Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice [definită la art. 7 alin. (1) lit. j] nu poate depăși suma de 200.000 EUR pe durata a trei exerciții financiare (trei ani fiscali consecutivi, calculați ca doi ani fiscali încheiați anterior și anul în curs). Acestea pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului menționat. Plafoanele se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul este acordat din fonduri naționale sau din fonduri europene.
(2) În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depășește plafoanele de minimis menționate la alin. (1), operatorul economic solicitant poate beneficia de prevederile schemei doar dacă întreprinderea alege între reducerea valorii ajutorului solicitat astfel încât să se încadreze în plafon și rambursarea totală sau parțială a ajutorului anterior obținut, pentru a fi respectat plafonul de minimis.
(3) În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unui operator economic care face achiziția depășește plafonul relevant se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor operatorilor economici care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.
(4) Ajutoarele de minimis se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile, cu condiția ca un astfel de cumul să nu conducă la depășirea intensității sau a valorii maxime relevante a ajutorului, stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană. Dacă prin cumul s-ar ajunge la depășirea respectivei intensități sau valorii maxime, ajutorul de minimis nu poate fi acordat. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.
(5) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
(6) Ajutoarele de minimis pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului de 200.000 euro echivalent în lei.
Capitolul X Durata schemei
Articolul 16 (1) Prezenta schemă de minimis se aplică de la data intrării în vigoare până la 31 decembrie 2023, în conformitate cu durata de valabilitate a Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, cu posibilitatea efectuării plăților până la data de 30 iunie 2024.
(2) Valabilitatea schemei de minimis se va putea prelungi și după 31 decembrie 2023, cu condiția prelungirii Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 și cu punerea în concordanță a prevederilor schemei. Prelungirea perioadei de valabilitate a schemei de minimis se va realiza cu avizul Consiliului Concurenței.
Capitolul XI Bugetul schemei
Articolul 17 (1) Valoarea totală estimată ce poate fi acordată în cadrul schemei de ajutor de minimis, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de maximum 9.000.000 lei, din bugetul alocat PPE, în limita creditelor bugetare și de angajament aprobate anual prin legea bugetului de stat.
(2) Pentru conversia în euro se va folosi cursul Băncii Naționale a României la momentul emiterii deciziei de acceptare la plată.
Capitolul XII Monitorizarea și controlul beneficiarilor schemei
Articolul 18 (1) Monitorizarea și controlul beneficiarilor Programului se va face de către UIP din cadrul MAT, începând cu data plății, pe întreaga perioadă de valabilitate a schemei.
(2) În situația în care, pe perioada contractuală, beneficiarul ajunge în situația de închidere operațională, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare sau insolvență, se va proceda la recuperarea ajutorului acordat prin Program.
(3) Nerespectarea de către beneficiar a prevederilor schemei conduce la recuperarea ajutorului acordat.
(4) Identificarea de către alte instituții abilitate sau de către organele de urmărire penală, oricând pe perioada contractuală, a unor fapte incriminate de Codul penal sau de alte legi speciale săvârșite de societăți, reprezentanți legali, acționari/asociați/ administratori în legătură cu obținerea sau utilizarea frauduloasă a fondurilor europene și/sau publice conduce la recuperarea ajutorului acordat, împreună cu dobânzile aferente.
(5) UIP va realiza și va menține o evidență a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme, care trebuie să conțină informațiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse prin prezentul ordin, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, durata (anul de raportare), valoarea cumulată a ajutoarelor de minimis acordată de MAT în anii fiscali anteriori, valoarea estimativă (ex ante), valoarea exactă a ajutorului de minimis (la momentul efectuării decontului final al cheltuielilor aferente acțiunii, valoare ce va fi raportată Consiliului Concurenței) și sursa de finanțare. Această evidență se păstrează timp de 10 ani fiscali de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei.
Articolul 19 (1) Întreprinderile beneficiare de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme au obligația păstrării unei evidențe a informațiilor despre ajutoarele primite pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică.
(2) Întreprinderile care beneficiază de ajutoare de minimis în cadrul prezentei scheme au obligația de a răspunde, în termenul stabilit de Consiliul Concurenței, la orice solicitare de informații privind ajutoarele de minimis primite.
Articolul 20 (1) Furnizorul are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, și de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condițiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), MAT va emite ordine prin care va dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de minimis acordate, care, potrivit legii, vor avea caracter de titlu executoriu. MAT va informa în scris Consiliul Concurenței cu privire la ordinele proprii adoptate privind recuperarea ajutoarelor de minimis, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la adoptare.
(3) MAT, prin UIP, va pune la dispoziția Consiliului Concurenței, la termenul și în formatul solicitate de acesta, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel național, inclusiv pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de minimis și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
(4) MAT va transmite spre informare Consiliului Concurenței prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.
(5) Beneficiarul are obligația de a pune la dispoziția MAT, în formatul și în termenul solicitate de către acesta, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce revin ca responsabilitate acestora.
(6) MAT va furniza date și informații suplimentare Consiliului Concurenței, atunci când din informațiile deținute de acesta rezultă că nu au fost respectate condițiile de acordare a ajutoarelor de minimis.
(7) Deciziile adoptate în condițiile prevăzute anterior se transmit de MAT, împreună cu confirmarea de primire a acestora de către beneficiari, în cel mult 20 de zile lucrătoare de la data adoptării, în vederea recuperării ajutoarelor de minimis organelor fiscale din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, iar sumele astfel realizate se virează la bugetul de stat.
(8) Pentru a crea posibilitatea verificării ex ante a eligibilității potențialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, MAT, în calitate de furnizor al măsurii de minimis, are obligația încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia. Contractele, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului/actului de finanțare, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor obligații.
Capitolul XIII Raportarea ajutoarelor de minimis acordate în cadrul schemei
Articolul 21 Pentru implementarea schemei de minimis, MAT, prin UIP, are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, până la data de 31 martie a fiecărui an următor anului de implementare a schemei, formularele completate în conformitate cu anexele la Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022.
Articolul 22 Raportările se transmit atât pe suport hârtie, cât și pe suport magnetic, cu semnătură de primire și număr de înregistrare, sau prin poștă, cu confirmare de primire.
Articolul 23 După raportarea la Consiliul Concurenței, MAT, prin UIP, va publica pe website-ul ministerului valorile finale ale ajutoarelor de minimis acordate operatorilor economici din turism pentru dezvoltarea activității de incoming.
Articolul 24 Consiliul Concurenței poate solicita informații suplimentare în cazul în care constată că datele sunt incomplete sau că există neconcordanțe față de cele primite pentru perioadele de raportare anterioare. Informațiile suplimentare vor fi transmise în termen de maximum 30 de zile de la primirea solicitării din partea Consiliului Concurenței. Răspunderea pentru corectitudinea și completitudinea datelor și informațiilor raportate, precum și pentru respectarea termenelor de raportare revine MAT.
Capitolul XIV Recuperarea ajutorului de minimis
Articolul 25 Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către MAT, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 26 Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării sau a rambursării integrale. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 83 din 27 martie 1999, cu modificările ulterioare.
Capitolul XV Dispoziții finale
Articolul 27
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta schemă.
Anexa nr. 1
la schemă
CERERE DE ÎNSCRIERE
Subsemnatul(a), ................., identificat(ă) cu cartea de identitate seria ............ numărul ..............., eliberată la data de ......................, de către ........................, având calitatea de reprezentant legal/împuternicit al ....... (numele societății comerciale).........., CUI ..........................., nr. de ordine în registrul comerțului ................., cu e-mail ......................, solicit înscrierea în program în scopul decontării sumelor aferente sejururilor/circuitelor finalizate în anul/trimestrul ....................... .
Numele și prenumele reprezentantului legal/împuternicitului operatorului economic
Semnătura ....................................
Data prezentării cererii de înscriere ...................................
Anexa nr. 2
la schemă
DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
a beneficiarului ajutorului de minimis
Subsemnatul(a), ........................., identificat(ă) cu cartea de identitate seria ............. numărul ..........., eliberată la data de ........................., de către ....................., având calitatea de reprezentant legal/împuternicit al operatorului economic ..............................., am solicitat înscrierea în program în scopul decontării sumelor aferente sejururilor/circuitelor finalizate în anul/trimestrul ........., și declar pe propria răspundere, în calitate de beneficiar al ajutorului de minimis, că S.C. .............. este singura societate cu care particip în calitate de beneficiar al ajutorului de minimis și că aceasta respectă regula privind cumulul ajutoarelor situate sub pragul de minimis admis.
Totodată, declar pe propria răspundere că întreprinderea .............................., la data depunerii cererii de înscriere pentru decontarea sumelor aferente sejururilor/circuitelor finalizate în anul/trimestrul ...........................:
a) nu are datorii la bugetul general consolidat, nici pentru sediul social, nici pentru toate punctele de lucru;
b) nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității;
c) nu a fost subiectul unei decizii emise de către Comisia Europeană, alt furnizor de ajutor de stat, Consiliul Concurenței, de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată, cu penalitățile aferente;
d) a avut activitate de incoming în anul calendaristic anterior ………….. de ………….. turiști străini*).
De asemenea, înțeleg și sunt de acord cu toate condițiile stabilite prin prezenta schemă de ajutor de minimis privind susținerea operatorilor din turism pentru dezvoltarea activității de incoming și îmi asum sancțiunea nerespectării acestora.
Cunosc prevederile legale cu privire la falsul în declarații și îmi asum consecințele juridice ce decurg din declararea unor date sau situații neconforme cu realitatea.
Numele și prenumele reprezentantului legal/împuternicitului operatorului economic
Semnătura ...........................................
Data prezentării declarației ..............................
*) Trebuie să fie mai mare de 200 de turiști străini.
Anexa nr. 3
la schemă
DECONT
privind acordarea ajutorului de minimis
În baza prevederilor Ordinului ministrului antreprenoriatului și turismului nr. 1.759/2022 privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis privind susținerea operatorilor din turism pentru dezvoltarea activității de incoming,
subsemnatul, ..............., identificat cu cartea de identitate seria ....... numărul ............................, eliberată la data de ..............., de către ..................., având calitatea de reprezentant legal/împuternicit al .............(numele societății comerciale)........, în baza Cererii de înscriere nr. ............./............. și a Declarației pe propria răspundere a beneficiarului ajutorului de minimis nr. ...... din ………, solicit decontarea sumelor aferente sejururilor/circuitelor finalizate în trimestrul ......., în valoare de …………. euro, reprezentând …………. lei la cursul Băncii Naționale a României de ………. .
Sumele vor fi virate în contul de trezorerie 50.70 ............... .
În vederea decontării anexez următoarele documente doveditoare:
– contractul cu partenerul extern din care reiese numărul de turiști străini (inclusiv traducerea lui, asumată prin semnătură, numele și prenumele în clar);
– contractele cu turiștii străini care au fost încheiate în mod direct (inclusiv traducerea lor, asumată prin semnătură, numele și prenumele în clar);
– voucherele eliberate de către agenție, semnate și ștampilate de către unitatea de cazare;
– rooming list-ul de la prestatorii de servicii de cazare.
Reprezentant operator economic
Semnătura ................
Data ..........
Anexa nr. 4
la schemă
DECIZIE
privind acceptarea la decontare a ajutorului de minimis
În baza prevederilor Ordinului ministrului antreprenoriatului și turismului nr. 1.759/2022 privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis privind susținerea operatorilor din turism pentru dezvoltarea activității de incoming,
înștiințăm operatorul economic .........................., adresa ........................, nr. de ordine în registrul comerțului ..................., CUI .............., în calitate de beneficiar de ajutor de minimis,
că în urma analizei documentelor pentru Decontul depus cu nr. ........ aferent sejururilor/circuitelor desfășurate în trimestrul ........, în baza Cererii de înscriere nr. ...../..... și a Declarației pe propria răspundere privind ajutorul de minimis nr. ....../.........,
i se va acorda un ajutor de minimis în valoare maximă de ................. lei, reprezentând ................. euro, la un curs euro/leu de .......... .
Membri UIP/Semnătura
.............................
De acord,
Reprezentant operator economic/Semnătura
Anexa nr. 5
la schemă
DECIZIE
privind respingerea la decontare a ajutorului de minimis
În baza prevederilor Ordinului ministrului antreprenoriatului și turismului nr. 1.759/2022 privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis privind susținerea operatorilor din turism pentru dezvoltarea activității de incoming,
înștiințăm operatorul economic ....................., adresa .................., nr. de ordine în registrul comerțului ........................, CUI ..................., în calitate de aplicant al schemei de ajutor de minimis, că în urma analizei documentelor pentru Decontul depus cu nr. ...... aferent sejururilor/circuitelor desfășurate în trimestrul ....., în baza Cererii de înscriere nr. .............../............. și a Declarației pe propria răspundere a beneficiarului ajutorului de minimis nr. .............../.............,
NU i se va acorda un ajutor de minimis în valoare de ...................... lei (reprezentând ............. euro) din următoarele motive*):
1. ...................................................
2. ......................................................
3. ......................................................
Membri UIP/Semnătura
.............................
De acord,
Reprezentant operator economic/Semnătura
*) În cazul în care, în urma analizei dosarului de decont, se constată neconcordanțe cu prevederile procedurale sau legale sau faptul că informațiile declarate de solicitant în formularul online nu sunt complete/corecte/reale/coerente, solicitantul va primi decizie privind respingerea la decontare.
-----