4/19/2013

Norme generale pentru intocmirea si utilizarea documentelor financiar contabile



Actul normativ care aproba normele ce reglementeaza intocmirea si utilizarea documentelor financiar contabile  este OMFP 3512/2008.
Norme generale
Persoanele prevazute la articolul 1 din legea 82/1991, cu modificarile si completarile ulterioare  consemneaza operatiunile economica financiare ,in momentul efectuarii lor, in documente justificative, pe baza carora se fac inregistrari in contabilitate.
Documentele justificative trebuie sa contina in mod obligatoriu urmatoarele elemente:
-denumirea documentului
-denumirea/numele si prenumele dupa caz,sediul /adresa persoanei juridice/fizice  care  intocmeste documentul.
-numarul documentului si data intocmirii acestuia
-mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii
-continutul operatiunii economico-financiare
-datele cantitative si valorice aferente operatiunii efectuate
-numele si prenumele,semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare,ale persoanelor cu atributii in controlul financiar preventiv si ale persoanelor in drept sa aprobe operatiunile respective.
Documentele care stau la baza inregistrarilor in contabilitate  pot dobandi calitatea  de document justificativ numai in conditiile in care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare.
Documentul emis de o societate comerciala trebuie  sa aiba mentionate si elementele prevazute de legislatia in domeniu:forma juridica,CUI,capital social.
Documentele justificative provenite din tranzactii/operatiuni de cumparare a unor bunuri  de la persoane fizice ,pe baza de borderouri de achizitii, pot fi inregistrate in contabilitate numai daca se poate face dovada intrarii in gestiune a bunurilor.
In cazul cheltuielilor  pentru prestarii de servicii efectuate de persoane fizice impuse pe baza de norme de venit,acestea pot fi inregistrate in contabilitate numai daca au la baza contracte sau conventii civile incheiate in acest scop si documentul care face  dovada platii.
Documentele  contabile -jurnale,fise,etc-care care servesc la prelucrarea,centralizarea si inregistrarea in contabilitate  a operatiunilor consemnate in documentelejustificative,intocmite fie manual,fie prin utilizarea sistemelor informatice ,trebuie sa cuprinda:
-felul,numarul si data documentului justificativ
-sumele corespunzatoare operatiunilor efectuate
-conturile sintetice si analitice debitoare si creditoare
-semnaturile pentru intocmire si verificare
Inscrierea datelor in documente se poate face cu cerneala,pix sau utilizand sisteme informatice.
Regimul juridic al documentelor in format electronic,ce contin date privind operatiunile de schimb sau vanzare de bunuri/servicii intre persoane care primesc si emit facturi,bonuri fiscale sau chitante in format electronic este reglementat de Legea 260/2007.
Facturile si chitantele emise fara respectarea prevederilor mai sus mentionate nu indeplinesc calitatea de document justificativ.
Corectarea  documentelor justificative.
In documentele justificative si in cele contabile nu sunt admise stersaturi,modificari si alte procedee asemanatoare precum ar fi lasarea de spatii libere intre operatiunile inscrise in acestea sau file lipsa.
Erorile se corecteaza prin taierea cu o linie a textului sau a cifrei gresite ,pentru ca acestea sa poata fi citite,se va scrie textul sau cifra corecta deasupra .
Corectarea trebuie facuta pe toate exemplarele documentului ,sub semnatura persoanei care a intocmit/corectat documentul si cu mentionarea datei.
In cazul documentelor justificative in baza carora se primeste,se justifica sau se elibereaza numerarul nu se admit corecturi ,aceste documente intocmite gresit se  anuleaza,raman toate exemplarele in carnet,se intocmesc altele corecte.
La corectarea documentelor justificative in care sunt consemnate operatiuni de predare-primire a valorilor  materiale si a mijloacelor fixe ,este necesara confirmarea prin semnatura,atat a predatorului cat si a primitorului.
In cazul documentelor care se completeaza prin utilizarea sistemelor informatice,corectiile sunt admise numai inaintea prelucrarii acestora,mentionandu-se data rectificarii si semantura celui care a facut rectificarea.
Documentele prezentate in listele de erori,anulari sau completari ( pe baza carora se  fac modificari in fisiere sau in baza de date a unitatii)trebuie sa fie semnate de persoanele imputernicite de conducerea unitatii.
Voi mentiona alte  conditii prevazute de lege in cazul documentelor contabile intr-un articol viitor.






</head>
<body>
<h1>http://fin8conta.blogspot.com<h1>
<h2>Norme generale pentru intocmirea si utilizarea documentelor financiar contabile<h2/>