7/15/2013

Practici comerciale-loteria publicitara

Asa cum am specificat si in articolul anterior,baza legala o constituie Ord 99/2000 cu  modificarile si completarile ulterioare.
Loteria publicitara(tombola,asa cum este ea cunoscuta in termeni uzuali) se defineste ca fiind acea practica de promovare a produselor/serviciilor care tinde sa stimuleze in randul participantilor speranta unui castig prin tragere la sorti.
Loteriile publicitare(tombolele) sunt admise numai in conditiile in care participantilor nu le este impusa in contrapartida nicio cheltuiala directa sau indirecta,suplimentara  achizitionarii produsului/serviciului.
In privinta castigurilor puse in joc in cadrul unei loterii publicitare ,anunturile de prezentare a acesteia vor preciza natura,numarul si valoarea comerciala a respectivelor castiguri,precum si mentiunea "regulamentul de participare/desfasurare este  disponibil   in mod gratuit oricarui solicitant".
Se va mentiona adresa si numarul de telefon la care solicitarea poate fi transmisa.
In regulament se precizeaza obligatia organizatorului loteriei(tombolei) de a face publice numele castigatorilor si castigurile acordate.
Regulamnetul si/sau orice document in baza caruia urmeaza sa se desfasoare  loteria  publicitara trebuie sa fie autentificat de un notar public,inainte de inceperea operatiunii.
Pentru a verifica corecta desfasurare a loteriei publicitare reprezentantii Autoritatii  Nationale de Protectie a Consumatorilor, Ministerului Finantelor si M.A.I. pot solicita organizatorilor regulamentul de desfasurare a acesteia ,precum si un exemplar al anunturilor adresate publicului.
De pilda,ati observat ca prin aceste regulamente se specifica "este interzisa participarea la tombola a organizatorilor, salariatilor si colaboratorilor organizatorilor precum si  a rudelor acestor pana la gradul---",acest lucru fiind imperios necesar tocmai pentru a asigura corectitudinea extragerilor premiilor pentru acea tombola.
Consumatorii nemultumiti se pot adresa atat reprezentantilor institutiilor mai sus mentionate,cat si organizatiilor,asociatiilor cu rol de autoreglementare din domeniul publicitatii.
In acest context va voi reda in linii mari, o discutie la care am asistat involuntar zilele  trecute.
Ma aflam intr-un hypermarket, la rand  la casierie.In fata mea ,doua doamne, care in mod evident,se cunosteau,discutau despre o asemenea tombola asta pentru ca tocmai vazusera niste fluturasi publicitari si in acel hypermarket.
Una dintre doamne ii spunea celeilalte ca a gasit o asemenea tombola pe un site pe  internet la care puteau sa participe toti cei care erau inscrisi pe acel site.,iar premiul era un gadget,nu conteaza ce.Doamna povesteste mai departe ca fiind deja inscrisa        
pe site-ul acela, a optat sa se inscrie si pentru participarea la tombola.
Insa urmarind sa vada daca "da norocul peste ea", in timp, a constatat ca tombola s-a transformat in concurs, organizatorii s-au razgandit si au cerut celor inscrisi sa participe cu o lucrare in care sa isi spuna parerea des. site-sau despre produsele vandute pe site, nu am retinut exact, urmand sa castige numai in urma acestor lucrari premiul
 Acum din cate am inteles eu, tombola nu fost anulata oficial, ci a fost modificat doar  anuntul.
S-a gandit ca merita sa faca si asta,dar pana la finalizarea tombolei/concurs,ca nici dumneaei nu mai stia ce este,a constatat ca unele lucrari au disparut inclusiv cea cu care a participat in concurs), apoi  deodata nu s- a mai stiut nimic   nici de premiu.
A intrebat dar nu a primit raspuns
A luat cineva premiul pana la urma? De ce nu au participat toate lucrarile?De ce nu apar pe lista finala?Era dezamagita.Hai tombola ca tombola,ce am avut si ce am pierdut?
Nu facuse nici un efort in plus.
Dar asa s-a obosit sa faca o lucrare si a constatat ca... s-a pierdut pe drum
Desigur chiar si asa ,era posibil sa nu castige,dar este vorba aici despre corectitudine.
Mi s-a parut amuzant.Probabil organizatorii nu s-au documentat bine, inainte de organizarea tombolei,au constatat ca nu au indeplinit cerintele impuse si s-or fi gandit  sa o transforme in concurs.
Dar , din motive necunoscute, premiul a disparut si el.
Cealalta doamna ii zice"Draga,dar nu mai participa si tu la toate prostiile..
E plina lumea de escroci."Un domn care era si el la rand il aud ca tipa peste umarul meu
"Poate a aparut vreo catelusa cu zgarda de videochat pe acolo si a furat premiul, stiu eu cum  e cu astia.Ha,ha,ha."
Mi se pare de prost gust.Dar imi amintesc de cand eram mica si invatam sa recit  "'catelus cu parul cret"Si el era furacios.
Am ezitat mult daca sa va redau sau nu aceasta convorbire pe care am ascultat-o fara  sa vreau.
Doar nu puteam pleca de la rand  ca  sa nu mai aud.
Insa am decis sa o fac publica .De ce?
Este un exemplu concludent cum puteti sa va   distrugeti singuri imaginea dvs sau a firmei,cu siguranta fara sa aveti  intentia asta.
Cand organizati asemenea tombole sau concursuri ca sa va faceti reclama ,luati  lucrurile in serios.Documentati-va si din punct de vedere legal.
Altfel,ajungeti fie sa aveti probleme legale si sa va treziti cu vreo sanctiune contraventionala ,fie sa va alegeti cu o imagine negativa ,care sa va prejudicieze pe dvs si afacerea pe termen lung.
Poate ca doar din necunoastere sau neglijenta,acei oameni nu au organizat cum trebuie acea tombola.
Nemultumirea se propaga,se discuta pe la colturi, pe net ,peste tot si va faceti rau singuri.
Sintagma "orice reclama este buna,chiar si cea negativa" nu are aplicabilitate in afaceri.
Aici reclama negativa inseamna dezastru.




</head>
<body>
<h1>http://fin8conta.blogspot.com<h1>
<h2>Practici comerciale-loteria publicitara<h2/>