2/11/2015

Norme privind accesul la Sistemul informatic vamal

Ordinul ANAF 2782/2014 publicat in M.Of.672/2014 aproba Normele  privind accesul persoanelor la componentele SIIV.
Va postez aici Ordinul ANAF si normele.

În vederea aplicării prevederilor cap. 3 art. 4a şi 4b din Regulamentul (CEE) nr. 2.454 din 93 al Comisiei din 2 iulie 1993 de stabilire a unor dispoziții de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului vamal comunitar, cu  modificările ulterioare,în temeiul art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520  din 2013 privind organizarea şi funcționarea Agenției Naționale de Administrare Ficală,preşedintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1.
Se aprobă Normele privind accesul persoanelor, în înțelesul dispozițiilor art. 4 pct. 1  din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire  a Codului vamal comunitar, la componentele Sistemului informatic integrat vamal (SIIV) aplicabil pe teritoriul României,prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul  ordin.
Art. 2.
Componentele SIIV pentru care se aplică prezentul ordin sunt: Sistemul român de procesare a declarației vamale RCDPS, Sistemul de control al exportului ECS‐RO şi  Sistemul de control al importului ICSRO.
Art. 3.
Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă:
a) Ordinul vicepreşedintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 6.504/2010  pentru aprobarea Normelor privind accesul operatorilor economici la Sistemul român de procesare a declarației vamale RCDPS, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 493 din 16 iulie 2010;
b) Ordinul vicepreşedintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.578/2009 pentru aprobarea Normelor privind accesul operatorilor economici la aplicația națională  ICS‐RO pentru Sistemul de control al importului, publicat în Monitorul Oficial al României,
 Partea I, nr. 669 din 7 octombrie 2009;
c) Ordinul vicepreşedintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.627/2009  pentru aprobarea Normelor privind accesul operatorilor economici la Sistemul de control al exportului ECS,publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 471 din 8  iulie 2009.
Art. 4.
Autorizațiile de acces la componentele Sistemului informatic integrat vamal emise înainte de intrarea în vigoare a prezentului ordin îşi păstrează valabilitatea până cel târziu la data de  1 martie 2015.
Art. 5.
Actele administrative emise în baza prezentului ordin pot fi contestate în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 6.
Prezentul ordin se publică in Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data  de 15 septembrie 2014.
Preşedintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală,
Gelu‐Ştefan Diaconu
Bucureşti, 8 septembrie 2014.

Nr. 2.782.

Normele privind accesul la componentele Sistemului informatic integrat vamal (SIIV)
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
1. Prin prezentele norme se stabilesc regulile, procedurile şi condițiile necesare pentru obținerea accesului la Sistemul român de procesare a declarației vamale  (RCDPS), Sistemul de control  al importului (ICS‐RO) şi Sistemul de control  al exportului (ECS‐RO), sisteme componente ale Sistemului informatic integrat vamal (SIIV).
2. RCDPS este un sistem informatic care permite procesarea declarațiilor vamale de import prin procedee informatice.
3. ICS‐RO este un sistem informatic bazat pe schimburi de mesaje electronice, care asigură gestiunea datelor din declarațiile sumare de intrare şi contribuie la sporirea siguranței şi securității lanțului logistic internațional privind circulația mărfurilor care  intră pe teritoriul vamal al Comunității.
4. ECS‐RO este un sistem informatic care asigură managementul urmăririi mărfurilor  exportate până la ieşirea din Comunitate.
5. Accesul la componentele SIIV se realizează pe baza autorizației eliberate de Di recția tehnologia informației, comunicații şi statistică vamală din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF‐DTICSV.
6. Soluția tehnică pentru accesul la sistemele RCDPS şi ECS‐RO se bazează pe conectarea securizată de tip "Secure Sockets Layer virtual private network" SSL VPN, folosind certificate digitale, la o interfață WEB a sistemelor RCDPS, respectiv ECS‐RO, denumită în continuare soluția de conectare DTI (Direct TraderInput).
7. Soluțiile tehnice pentru accesul la sistemul ICS‐RO sunt următoarele:
a) conectarea securizată de tip SSL VPN, pe baza unui certificat calificat nesuspendat  şi nerevocat în momentul conectării, folosind un dispozitiv securizat emis de un furnizor de servicii de certificare înscris în registrul furnizorilor (trusted list) în unul dintre statele  membre ale Uniunii Europene, la o interfață WEB a sistemului ICS‐RO, denumită în continuare soluția de conectare DTI (Direct Trader Input), care permite:
(1) introducerea/actualizarea datelor din declarația sumară de intrare;
(2) încărcarea datelor privind declarația sumară de intrare în sistemul ICS‐RO dintr‐un  fişier XML generat de aplicațiile proprii ale persoanelor, cu respectarea formatului şi structurilor aferente mesajelor definite şi publicate pe site‐ul Direcției Generale a Vămilor  din cadrul ANAF www.customs.ro, secțiunea "e‐Customs/ICS/Conectare la Sistemul  Informatic";
b) schimbul securizat de mesaje electronice între aplicațiile proprii ale persoanelor şi sistemul ICSRO,denumit în continuare EDI (Exchange Data Interface), cu respectarea formatului şi structurilor aferente mesajelor definite şi publicate pe site‐ul Direcției Generale a Vămilor din cadrul ANAF www.customs.ro,
secțiunea "e‐Customs/ICS/Conectare la Sistemul Informatic".
8. Modelul de protocol standard de cooperare tehnică va fi publicat pe site‐ul www.customs.ro al Direcției Generale a Vămilor din cadrul ANAF până la data de 15 septembrie 2014.
CAPITOLUL II
Procedura de autorizare a accesului la SIIV
A. Condiții de acces
9. Pentru obținerea autorizației de acces la componentele SIIV, solicitantul trebuie să  îndeplinească cerințele tehnice hardware şi software prezentate în anexa nr. 1.
B. Dosarul de autorizare
10. Autorizația de acces la componentele SIIV se acordă pe baza unei cereri scrise, întocmită potrivit modelului prezentat în anexa nr. 2.
Cererea de autorizare se transmite la ANAF‐DTICSV.
a) pentru accesul la sistemul RCDPS folosind soluția DTI, cererea se depune împreună  cu următoarele documente:
(1) formular de înregistrare în RCDPS, completat conform modelului prezentat în anexa  nr. 3R;
(2) declarația‐angajament, completată conform modelului prezentat în anexa nr. 4;
(3) copie de pe notificarea de atribuire a numărului EORI;
(4) titularii autorizațiilor de comisionar în vamă/vămuire la domiciliu în procedură simplificată vor anexa copii de pe autorizațiile aferente;
(5) lista birourilor vamale pentru care se doreşte conectarea, completată conform modelului prezentat în anexa nr. 5.
b) pentru accesul la sistemul ECS‐RO folosind soluția DTI, cererea se depune împreună cu următoarele documente:
(1) formular de înregistrare în ECS‐RO, completat conform modelului prezentat în anexa  nr. 3E;
(2) declarația‐angajament, completată conform modelului prezentat în anexa nr. 4;
(3) copie de pe notificarea de atribuire a numărului EORI;
(4) titularii autorizațiilor de comisionar în vamă/vămuire la domiciliu în procedură simplificată vor anexa copii de pe autorizațiile aferente;
(5) lista birourilor vamale pentru care se doreşte conectarea, completată conform modelului prezentat în anexa nr. 5;
c) pentru accesul la sistemul ICS‐RO folosind soluția DTI, cererea se depune împreună cu următoarele documente:
(1) formular de înregistrare în ICS‐RO, completat conform modelului prezentat în anexa nr . 3I;
(2) declarația‐angajament, completată conform modelului prezentat în anexa nr. 4;
(3) copie de pe notificarea de atribuire a numărului EORI;
(4) lista birourilor vamale pentru care se doreşte conectarea, completată conform modelului prezentat în anexa nr. 5;
(5) copie/traducere autorizată a contractului de reprezentare, în situația prevăzută la art. 36b  alin.(4) lit. c din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/1992 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar;d) pentru accesul la sistemul ICS‐RO folosind soluția  EDI, cererea se depune împreună cu următoarele documente:
(1) formular de înregistrare în ICS‐RO, completat conform modelului prezentat în anexa nr. 3I;
(2) declarația‐angajament, completată conform modelului prezentat în anexa nr. 4;
(3) copie de pe notificarea de atribuire a numărului EORI;
(4) protocol de cooperare tehnică completat în prealabil de solicitant;
(5) copie/traducere autorizată a contractului de reprezentare, în situația prevăzută la art. 36b alin.(4) lit. c din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/1992.
C. Emiterea autorizației de acces la sistemele RCDPS, ECS‐RO, ICS‐RO‐ soluția DTI
11. După verificarea documentelor menționate la lit. B se întocmeşte, în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrării dosarului de autorizare, un aviz favorabil sau nefavorabil cu privire la autorizarea accesului la sistemele RCDPS, ECS‐RO, ICS‐RO‐ soluția DTI, astfel:
a) dacă documentele depuse de solicitant sunt complete şi corecte se eliberează autorizația  de acces la componentele SIIV potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 6, în două exemplare, şi se semneazăde către directorul ANAF‐DTICSV. 
Un exemplar al autorizației se transmite solicitantului împreună cu un exemplar al anexei  nr. 7 ‐ Lista birourilor vamale pentru care se acordă accesul. 
Un exemplar al anexelor menționate se păstrează în evidența Serviciului gestiunea sistemelor electronice import export aplicații conexe şi calitatea datelor din cadrul ANAF‐DTICSV;
b) dacă documentele depuse de solicitant sunt incomplete sau incorect completate, 
ANAF‐DTICSV va solicita corectarea sau completarea şi retransmiterea acestora.
 În lipsa unui răspuns din partea solicitantului se eliberează avizul nefavorabil. 
După primirea avizului nefavorabil solicitantul are posibilitatea depunerii unui nou dosar de autorizare.
Odată cu autorizația de acces, persoana va primi pe adresa de e‐mail menționată în  formularul de înregistrare credențialele necesare accesării aplicației de gestionare a utilizatorilor de aplicație şi a certificatelor de conectare aferente.
12. După obținerea autorizației de acces la componentele SIIV, titularul acesteia va depune o copie a acesteia la fiecare birou vamal pentru care a fost autorizat conform anexei nr. 7, împreună cu lista persoanelor pentru care se solicită crearea conturilor utilizatori, conform anexei nr. 8.
13. Persoanele desemnate din cadrul biroului vamal, în baza documentelor depuse, creează conturi de utilizatori şi atribuie roluri specifice utilizatorilor pentru accesul la componentele SIIV. 
Informațiile necesare conectării la componentele SIIV vor fi transmise pe adresele de  e‐mail ale persoanelor desemnate de solicitant să utilizeze sistemul informatic.
14. Persoanele desemnate conform anexei nr. 8 au obligația să îşi schimbe parolele de acces după prima conectare la Sistemul informatic integrat vamal, ulterior cu o periodicitate de maximum 30 de zile şi de câte ori este cazul, fiind direct răspunzătoare pentru toate operațiunile realizate pe conturile de utilizator.
C.1. Emiterea autorizației de acces la sistemul ICS‐RO‐ soluția EDI
15. ANAF‐DTICSV verifică documentele menționate la lit. B. În termen de 15 zile de la  data înregistrării dosarului de autorizare, între ANAF‐DTICSV şi solicitant se va încheia protocolul de cooperare tehnică privind conectarea aplicației solicitantului la sistemul ICS‐
RO.
16. Autorizația de acces se emite numai după îndeplinirea condițiilor asumate de părți prin protocolul de cooperare tehnică. Autorizația de acces se eliberează în două exemplare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 6, şi se semnează de directorul ANAF‐DTICSV. 
Un exemplar al autorizației se transmite solicitantului, iar celălalt se păstrează în evidența Serviciului gestiunea sistemelor electronice import export aplicații conexe şi calitatea datelor  din ANAF‐DTICSV.
D. Suspendarea/Revocarea/Anularea autorizației de acces
17. ANAF‐DTICSV poate suspenda autorizația de acces pentru o perioadă de 30 de zile, dacă: a) titularul solicită suspendarea;
b) una sau mai multe dintre condițiile ce au stat la baza emiterii nu mai sunt îndeplinite;
c) titularul nu respectă obligațiile ce revin utilizatorilor SIIV, asumate conform anexei nr. 4.
18. ANAF‐DTICSV poate revoca autorizația de acces, dacă:
a) titularul solicită revocarea;
b) atunci când titularul autorizației nu regularizează problemele semnalate prin decizia de suspendare, în termenul stabilit de ANAF‐DTICSV.
19. ANAF‐DTICSV poate anula autorizația de acces dacă emiterea ei s‐a făcut pe baza unor date sau informații incorecte, iar solicitantul avea cunoştință ori trebuia să aibă cunoştință de acest fapt şi această decizie nu ar fi fost luată dacă informațiile ar fi fost corecte şi complete.
20. Înainte de a dispune suspendarea autorizației, ANAF‐DTICSV pune în vedere titularului 
să îşi îndeplinească obligațiile şi stabileşte un termen pentru aceasta. Dacă titularul nu îşi îndeplineşte obligațiile în termenul stabilit, ANAF‐DTICSV suspendă autorizația de acces la componentele Sistemului informatic integrat vamal pe o perioadă de 30 de zile. 
Dacă în această perioadă titularul îşi îndeplineşte obligațiile,ANAF‐ DTICSV comunică titularului încetarea măsurii suspendării.
 Dacă în termenul pentru care s‐a dispus suspendarea titularul nu îşi îndeplineşte obligațiile, 
ANAF‐DTICSV revocă autorizația de acces la componentele Sistemului informatic integrat vamal.
21. Decizia de suspendare a autorizației, întocmită conform anexei nr. 9, este transmisă atât titularului, împreună cu anexa la autorizație actualizată, cât şi birourilor vamale pentru care s‐a efectuat suspendarea. 
Birourile vamale vor lua măsurile corespunzătoare de blocare a accesului la componentele
Sistemului informatic integrat vamal pentru utilizatorii persoanei a cărei autorizație a fost  suspendată.
22. Decizia de revocare a autorizației, întocmită conform anexei nr. 10, este transmisă atât
titularului, împreună cu anexa la autorizație actualizată, cât şi birourilor vamale pentru care s‐a efectuat
revocarea. Birourile vamale vor lua măsurile corespunzătoare de blocare a accesului la componentele Sistemului informatic integrat vamal pentru utilizatorii persoanei a cărei autorizație a fost revocată.
23. Decizia de anulare a autorizației, întocmită conform anexei nr. 11, este transmisă atât
titularului, împreună cu anexa la autorizație actualizată, cât şi birourilor vamale pentru care s‐a efectuat anularea.
 Birourile vamale vor lua măsurile corespunzătoare de blocare a accesului la componentele
Sistemului informatic integrat vamal pentru utilizatorii persoanei a cărei autorizație a fost anulată.
24. O nouă autorizație poate fi solicitată în termen de 60 de zile de la data revocării, numai
 după remedierea sau înlăturarea cauzelor care au dus la revocarea celei inițiale, prin reluarea
 procedurii de autorizare descrisă în prezentele norme.
25. O nouă autorizație poate fi solicitată în termen de 90 de zile de la data anulării, numai după remedierea sau înlăturarea cauzelor care au dus la anularea celei inițiale, prin reluarea procedurii de
autorizare descrisă în prezentele norme.
E. Extinderea autorizației de acces
26. Pentru extinderea autorizației de acces pentru alte birouri vamale, titularul transmite către
ANAF‐DTICSV o cerere conform anexei nr. 2, anexa nr. 5 actualizată cu birourile vamale  pentru care se solicită extinderea şi după caz, copie/traducere autorizată a contractului de reprezentare, în situația prevăzută la art. 36b alin. (4) lit. c din Regulamentul (CEE) nr. 2.913 /1992, copii de pe autorizațiile de comisionar în vamă/vămuire la domiciliu în procedură simplificată. ANAF‐DTICSV va transmite solicitantului anexa la autorizație actualizată, acesta urmând a respecta procedura descrisă la pct. 12, 13, 14.
27. Pentru extinderea autorizației de acces la alte componente ale Sistemului informatic integrat
vamal sau la alte modalități de declarare, titularul transmite către ANAF‐DTICSV o cerere  conform anexei nr. 2, anexa nr. 3R, 3I, 3E, după caz, aferentă aplicației/aplicațiilor pentru care se doreşte extinderea, actualizată, anexa nr. 5 şi după caz, copie/traducere autorizată a  contractului de reprezentare,în situația prevăzută la art. 36b alin. (4) lit. c din Regulamentul  (CEE) nr. 2.913/1992, copii de pe autorizațiile de comisionar în vamă/vămuire la domiciliu în  procedură simplificată. ANAF‐DTICSV va transmite solicitantului anexele nr. 6 şi 7 actualizate, 
acesta urmând a respecta procedura descrisă la pct.12, 13, 14.
F. Actualizarea datelor privind autorizația de acces
28. Autorizația de acces se actualizează atunci când unul sau mai multe dintre elementele care  au stat la baza emiterii acesteia au fost modificate.
În acest caz, titularul autorizației are obligația, sub sancțiunea suspendării autorizației de acces, de a informa în scris, în termen de 3 zile lucrătoare, ANAF‐DTICSV cu privire la modificările survenite. ANAFDTICSV,în această situație, întocmeşte şi transmite titularului anexa nr. 6, actualizată.
CAPITOLUL III
Dispoziții finale
29. Persoanele interesate depun un singur dosar de autorizare pentru accesul la componentele
Sistemului informatic integrat vamal prevăzute la art. 2 din ordin.
30. Instrucțiunile de instalare şi configurare ale Sistemului informatic integrat vamal sunt
disponibile împreună cu manualul de utilizare pe site‐ul: www.customs.ro în secțiunea Agenți 
economici,subsecțiunea Utilizarea sistemului informatic vamal.
31. ANAF‐DTICSV informează, prin publicarea pe site‐ul Direcției generale a vămilor din 
cadrul ANAF www.customs.ro, despre schimbările ce pot surveni în politica de acces la Sistemul informatic integrat vamal.
32. Anexele nr. 1, 2, 3E, 3I, 3R, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 şi 11 fac parte integrantă din prezentele  norme.




</head> <body>
<h1> http://fin8conta.blogspot.com<h1>
<h2>Norme privind accesul la Sistemul informatic vamal<h2>