5/23/2013

Utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale

Baza legala:OUG 28/1999  republicata in anul 2005,cu modificarile si completarile  ulterioare (OG 53 din 2005,OG 28/2006, OUG 12/2006, OG 47/2007, Legea 264/2008,Legea 52/ 2009 si HG 84/2013 care modifica unele prevederi ale Codului  fiscal si face referire si la OUG 28/1999)

Conform prevederilor legale mai sus mentionate operatorii economici care efectueaza  livrari de bunuri cu amanuntul precum si prestari de servicii direct catre populatie au obligatia sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
Operatorii economici(utilizatorii) enuntati in paragraful anterior au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le predea clientilor.
Daca unii clienti solicita si factura operatorul economic este obligat sa ii intocmeasca si sa ii dea si factura.
Atentie mare in aceasta privinta ,se pare ca la nivel de magazine sau unitati prestari  servicii aceste lucruri nu sunt cunoscute.
Lucrand in domeniul financiar contabil, mi s-a relatat in mod frecvent de catre salariatii  diferitelor firme cu care am colaborat de-a lungul timpului ca desi au solicitat  factura pentru decont li s-a refuzat in mod categoric,sustinandu-se ca daca a dat bon fiscal, nu se mai poate emite si factura.
Chiar si eu personal s-a intamplat sa asist la o asemenea discutie dintre casiera,seful  supermarketului respectiv si o clienta care dorea factura pentru decont.
Am ramas uimita ,mai ales ca era un supermarket apartinand unei retele internationale.
Riscati sa primiti amenzi si este pacat, o factura se intocmeste in doua minute.
Aparatele electronice fiscale se achizitioneaza doar de la distribuitori autorizati.
Consumabilele utilizate se achizitioneaza tot de la distribuitorii autorizati ca si service-ul   aparatelor care trebuie sa fie asigurat de distribuitorii autorizati.
Pana la repunerea in functie aparatelor fiscale operatorii utilizatori inregistreaza  intr-un registru toate operatiunile efectuate si emit facturi la cererea clientului.
NU au obligatia sa utilizeze aparate de marcat fiscale  operatorii care au  urmatoarele activitati:
-servicii de alimentatie publica efectuate in mijloace de transport public
-vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati
-incasarile care se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite conform legii
-vanzarea obiectelor de cult  si serviciile religioase prestate de institutiile de cult
--comertul cu amanuntul prin comis-voiajori
-serviciile de instalatii,reparatii si intretinere a bunurilor efectuate la domiciliul clientului
-transportul public de calatori pe baza de bilete si abonamente
-comertulul cu produse agricole efectuat de catre producatorii agricoli individuali
-livrarile de bunuri prin automate
-activitati de jocuri de noroc desfasuruate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza de bancnote si monede.
Ultima modificare adusa acestei legi este cea din Hg 84/2013 privind unele modificari ale Codului Fiscal care specifica ca bonurile fiscale pot fi luate in calcul pentru deducerea TVA daca indeplinesc conditiile unei facturi simplificate.
Aceasta inseamna ca furnizorul /prestatorul trebuie sa mentioneze pe bonul fiscal ,cu ajutorul aparatului fiscal electronic CUI -ul beneficiarului..
Intr-o postare ulterioara va voi indica formalitatile pe care trebuie sa le efectuati  pentru achizitionarea si fiscalizarea caselor de marcat dar si ce trebuie sa faceti cand  nu mai aveti activitate.





</head>
<body>
<h1>http://fin8conta.blogspot.com<h1>
<h2>Utilizarea aparatelor de marcat fiscale electronice<h2/>